14 januari 2008

Pizza Napoli - Brygubbens bibliotek


Ett av mina bästa loppisfynd är en pizzapanna. Men den närmar jag mig en hembakad pizza som är värd namnet. Japp, jag vet att formen är brott på pizzatabu.

Den bästa pizzan ätes givetvis i Neapel. Eller möjligen på neapolitanskt vis i Rom.

Nikko Amandonicos bok La Pizza med bilder av Ewa-Marie Rundquists bilder och texter av Natalia Borri och och Ian Thomson gör mig hungrig. Recept på 28 olika pizzor och den sanna historien om pizzan.

25 g jäst
2,5 fingervarmt vatten
7 dl vetemjöl special
1 tsk salt

Bokens recept är att göra startdeg med jästen i 1/4 dl vatten och ett par matskedar mjöl. Rör till en smet och låt stå i 30 min.
Arbeta sen ihop med resten av mjölet, vattnet och saltet. Forma till en eller flera bollar som får jäsa till dubbel storlek under en duk.
Till sist: Knåda degen ett par minuter och tryck ut till tunna plattor med en tummad kant på ett någpn centimeter och lägg på ingredienserna.

La Pizza, Prizma 2004 175 kr med porto hos Bokus

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: