Det gäller att vårda det ostrukturerade samtalet i fikarummet. Så odlas den lärande organisationen. Anna Jonsson vid Lunds universitet har studerat kunskapsöverföring inom världsvida IKEA. Hon säger till tidningen Chef:
– Fikarasterna är heliga på Ikea. När jag intervjuade medarbetare på Ikeas varuhus i Japan berättade de att det var på fikarasterna de lärde sig allra mest. Där passade äldre medarbetare på att dela med sig av sina erfarenheter från företaget.
Pressmeddelande från Lunds Universitet om doktorsavhandlingen Knowledge sharing across boarders – a study in the IKEA world
I fredags hade DN en artikel om Anna Jonssons forskning.
Två studenter vid Södertörns högskola har också tagit en titt på IKEA. De kommer fram till att organisationskulturen är enhetlig över nationsgränserna. Varuhusen i Örebro och Istanbul har mycket gemensamt, kommer de fram till.
Med den begränsade insynen i avhandlingen via pressmeddelanden och -klipp, så vågar jag ändå påstå att det är mer fruktbart att kolla in hur kunskapsbyggande och kunskapsöverföring fungerar hos IKEA, än att fnissa bort de halva pennorna och fnysa åt de religiösa övertonerna. Självgoda ledare kommer inte långt. I de självgoda medarbetare heller. Men de nyfikna skola besitta jorden.
Så smit inte från fikat och låtsas att du är så viktig att du inte kan dela en kopp med dina arbetskamrater. Särskilt om du är chef är det viktigt att du är ett föredöme.
Andra bloggar om: organisation, lärande, ikea, örebro, turkiet, istanbul, kunskap, fika
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar