24 september 2007

Virtual for real: Allt Farfars Matias gör är populärkultur

Brygubben åkte till Borlänge den 24 september för att delta i årets upplaga av Omform. Årets tema var Virtual for real och förste talare Matias Palm-Jensen välkomnades upp på scenen av dagens moderator Viggo Cavling.

Hur många marknadschefer har en digital strategi? frågade Matias Palm-Jensen, vd för digitala byrån Farfar. Klart var att hans egen erfarnhet är att det är ovanligt. Han visade upp sin bild av ett digitalt universum där möjligjheterna att kommunicera är många. Och blir fler.

Men den traditionellt köpta reklamen är bara en liten del av detta universum: banners. Och utan en strategi är risken för företag att inte komma längre än till banners i sin digitala marknadsföring.

En påtaglig skillnad att kommunicera i den digital världen jämfört med de beprövade kanalerna är att möjligheterna att kontrollera och styra minskar. Men en skilland är också at responsen ökar.

Virialt kan mycket väl starta långsamt. Men räcker längre. Hur länge går inte att styra som en kampanj i tryck form. Farfars kampanj för Milko gjordes med en budget på 100 tkr och lever ännu efter sju år med 5.000 klickande besökare om dagen.

Vi går från "Buy time" till "Create time", hävdade Matias Palm-Jensen. Den som skapar ett innehåll som uppmärksammas och underhåller får mottagarnas tid.

Det är svårt att få en människa att förstå något nytt när hennes lön är beroende på att hon inte förstår, konstaterade Matias Palm-Jensen. Men Matias verkar inte alltför pessimistisk över möjligheten att vända attityder, varken i reklambraschen eller hos reklamköparna.

Att den tid som Farfar vill skapa för sina kunder till en kommunikationen med kunden mycket handlar mer om varumärke än sälj är uppenbart.

- Vem har telefonen som jag vill vara med? undrar Matias Palm-Jensen. För dagen har han svaret: Apple. Han hymlar inte med sin senaste förälskelse i en Iphone.

Ett par case från Farfars skafferi fick publiken på Omform ta del av.


Case: Pjotro – The man with the musical suite, Nokia

Den uppdiktade Pjotro har haft stor framgång på nätet. Och har fått Nokia att fördela om sin marknadsföringsbudget. Minst 50 % läggs nu på digitala medier, berättade Matias Palm Jensen.

Den svenske dansaren Sven som Farfar engagerade att gestalta Pjotro på webben gör nu liveframträdande hos Nokia och i teveshower i flera länder.


Case: Diesel

Matias Palm Jensens andra case när han framträdde på Omform 2007 handlade om lanseringen Diesels underklädeskollektion Intimate.

Påhittade Heidie 1 och Heidi 2 håller man fången på hotellrum. Och under fem dagar följs de med kamerorna på bigbrother-vis. Tittarna via nätet interagera med modellerna, skådespelarna i Diesels hotellrum.

- Vår idé var att ösa ner allt av interaktivitet på internet i det där hotellrummet, berättade Matias Palm Jensen.

Farfar rekommenderade Diesel att inte begränsa sig till att visa videon som följde på livesändningarna bara på egen webb. Genom att istället lägga ut den på Youtube och länk dit från Dieselwebben blev tittarna så många fler.

Människorna i hotellrummet för Diesel var alltså modeller, skådespelare och Matias Palm-Jensen argumenterar för att inte enbart använda verkliga människor i den reklam som Farfar nu gör för webben 2.0. Vi behöver ikoner, säger han. Och han visade en video för Björn Borg med en helt påhittad företagsledning, för att ytterligare visa vad han menade.


Politik i ett digitalt universum

Funkar då det som Farfar gör för andra produkter och tjänster än underkläder? Jo, det påstår Matias Palm-Jensen.

- Inför senaste valet var alla partier i kontakt med oss på Farfar. Vi berättade vad de skulle kunna göra på nätet, men inget parti vågade. Att vara ett parti och inte våga kommunicera med sina väljare, det kan ju inte fungera, säger han.


All reklam - en del av populärkulturen

- När jag ser vad vi åstadkommer så undrar jag, sa Matias Palm Jensen, om traditionell reklam bara kommer att handla om att kommunicera produkt och pris.

- Reklam är populärkultur, enligt Matias Palm Jensen. Och i det avseendet gör han ingen skillnad mellan konsumentreklam och reklam business-to-business.


Gör Farfar något som säljer?

Men säljer då Heide 1 & 2 några underkläder och säljer Björn Borg mer med en påhittad företagsledning som visar sig på webben?

- Vårt uppdrag är att locka konsumenten fram till ”hyllan”. Där ska kundens egna föreställningar, bilder avgöra köpet. Så ser Matias Palm Jensen på Farfars digitala reklam. Och med det svaret kommer han runt försäljningsstatistiken med siffror i tabeller.

Brygubben skriver också om vad Stina Honkamaa, Carat och Peter Ingman, Newsdesk sa på Omform 2007.

1 kommentar:

Anonym sa...

hej, jayg tyclert aytt bloggiublägget om mattieas palm jensen var gandka tråkigst opch försjåtanat bättre omkriskribcbuvfc av dig.,