05 augusti 2007

Det här är sånt som många journalister tycker illa om

Tyvärr förekommer det alltför ofta att journalister självmant eller av sina arbetsgivare drivs att skapa motsättningar utan större verklighetsförankring.

Ett aktuellt exempel är önskan att få till en oförsonlig strid inom Svenska kyrkan i synen på homosexualitet. Två bloggande präster reflekterar över saken från var sitt håll.

Karin Långström Vinge:

Den här gången gällde det Medvandrarna, som jag tycker har en mer objektiv hållning nu än för två år sen. Bland annat länkar dom till EkHO på sin hemsida. Även jag kan ändra mig.

Erik Johansson:

Radio Örebro ringde idag och ville att jag skulle förfasa mig över att Svenska kyrkan deltar i den pågående Pride-festivalen. När jag inte var riktigt så upprörd som reportern hade hoppats, var jag tydligen heller inte så intressant för hans program. Det jag gjorde var bara helt enkelt att konstatera att det är väl inte så underligt att Svenska kyrkan finns med där...
Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: