17 mars 2007

Mona Sahlin är vald

Mona Sahlin väljer ny partiledare kl. 12:19 den 17 mars. Ett historiskt beslut då det är första gången socialdemokratiska partiet väljer att ledas av en kvinna.

Jublet i salen när valet klubbades får tolkas som en befrielse efter de dystra månaderna efter valnederlaget och stora förhoppningar om en ny tid för partiet.

Mona Sahlin tog några lätta steg upp på podiet och försökte göra sig hörd:
Hörni ... vet ni, kära vänner, när jag vaknade i morse, eller rättare sagt jag har inte kunnat sova så mycket

Hon fortsatte med att säga: Just nu känner jag att ni gör mig stark. Det är vi som är partiet. Jag känner en så enorm stolthet över att få vara den första kvinnliga partieldare i vårt parti och det känns att ni låtet mig få bli den första kvinnan som fått gå över den här tröskeln. Jag känner mig stolt och väldigt ödmjuk.

Mona Sahlin påminde om att att det inte är länge sedan ojämlikheten mellan könen var större än idag:

Min mormor hörde till de som var med om att kvinnor fick rösträtt. Så nyss är det.

Nu känner jag lust, sa Mona Sahlin. Vi har tre och ett halvt år på oss att ge järnet och kämpa fram till valet 2010.

Hon gav uttryck för lust över att få debattera med Reinfelt och de andra moderaterna. Det här landent behöver varken gamla eller nya moderater, sa Sahlin. Landet behöver en ny regering.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: