Beskedet från kyrkoledning stämmer överens med vad ärkebiskopen sa i en intervju hos Adkatusson i TV8 tidigare i år. Inget nytt i sak, som det verkar:
Blir det så att äkteskapsbalken ändrar i ordningen om vigselrätt, då vill Svenska kyrkan behålla vigselrätten och en vigselakt för samkönade par får ersätta den nuvarande ordningen med välsignelsegudstjänst över partnerskap.
Enligt Svenska Dagbladet menar biskop Ytterberg att det är en svår pedagogisk uppgift att förklara Svenska kyrkans önskan att äktenskapsbalken byter namn till samlevnadsbalk.
Det är nog inte helt enkelt att skapa förståelse på bredden och djupet om att vigsel av en man och en kvinna är ett äktenskap medan vigsel av två kvinnor eller två män ska heta något annat.
Och de som inte håller med kanske inte vill förstå.
Bloggande prästen Marta Axner polemiserar mot sin egen biskop och skriver:
Den stora poängen med utredningens förslag är just att få bort den begreppsmässiga skillnaden mellan äktenskap och partnerskap, och då blir den hållning som Ytterberg och kyrkostyrelsen står för problematisk och innebär snarare ett steg tillbaka eller åtminstone inget steg framåt.
Ett inlägg som visar att biskopen har rätt i det där om pedagogiken. Han erbjuds en och säkert flera chanser att träna utövandet på sitt läroämbete inom sitt eget stift.
Köpingeprästen Marta Axner deklarerar att non anser att Svenska kyrkan avstå från den juridiskt bindande vigselrätten:
Vigselrätten är i mina ögon ett av de stora hindren i den här frågan och jag anser inte att det finns skäl för kyrkan (eller andra samfund heller) att behålla vigselsrätten bara av gammal tradition eller för att folk inte ska gå ur kyrkan.
Det är en annan lösning på Svenska kyrkans ställningstagande till en ny lagstiftning som säkert varit uppe både i biskopsmötet och kyrkostyrelsen. Brygubben får i brist på källinformation nöja sig med att spekulera i varför biskop Ytterberg fick uppdraget att gå på Marta Axners linje.
Det finns fler trossamfund än Svenska kyrkan som har vigselrätt idag. Beroende på hur lagen ändras kommer det visa sig hur många av dessa som väljer att behålla sin vigselrätt. Den romersk-katolska kyrkan har en vana från andra länder - som Svenska kyrkan saknar - att hantera ordningar där de juridiska ordningarna och de religiösa riterna är åtskilda. Ja, lite erfarenhet har svenskkyrkliga präster i utlandstjänst.
I slutet av februari kommenterade den Aftonbladets Helle Klein - nu tjänstledig för prästutbildning - läget i kyrksverige inför presentationen av utredningens förslag den 21 mars.
I Kyrkans Tidning säger ärkebiskopen att han personligen hör till dem som anser att vigselrätten hör till samhällets uppgifter. Han är dock lojal mot kyrkans beslut att vara för bevarad kyrklig vigselrätt.
Anders Wejryds öppna inställning till äktenskapet är befriande. När vi nu inte längre har en statskyrka vore det enda rätta att låta äktenskapet bli den civilrättsliga institution det i grunden är. Så blir det upp till varje samfund att hålla välsignelseakter för gifta par som så önskar.
Helle Klein tar samma position som Marta Axner. Och ärkebiskopen tycker alltså detsamma. Egentligt. Om man ska tro Svenska kyrkans egen veckotidning, Kyrkans Tidning. Och varför ska man inte det?
EKHO som organiserar kristna homosexuella är sedan tidigare för att Svenska kyrkan behåller vigselrätten.
En undersökning publicerad i december förra året visade att 7 av 10 svenskar stöder en lagstiftning som inte gör skillnad på när det gäller rätten till juridiskt bindande vigsel. I riksdagen lär de allra flesta också vara för en ändring av lagen som den nu är skriven.
En annan undersökning som utredningen själv refererat till visade att 46 procent av svenskarna positiva till homosexuell vigsel, medan 31 procent är negativa. Övriga 23 procent är tveksamma.
RFSL:s webbplats äktenskap.nu har en sida där argumenten mot förändring bemöts. Läs den och andra tidigare inlägg i debatten, var uppmärksam på vad som nu läggs till den kommande veckan och förstå hur svårt det kan vara att tycka och ta ställning, när man inte vet i vilket fack man kan bli inföst i.
Partnerskapslagen försvaras av människor som en gång bekämpade den lagen. Från helt motsatt syn på samkönat partnerskap kommer yrkandet om att vigselrätten ska bort från kyrkorna.
Människor som inte själva skulle kunna tänka sig att vigas bestämma reglerna för de som vill. Människor som inte är medlemmar i kyrkor kommer att ha bestämda åsikter om hur det ska fungera i dessa kyrkor. Människor kommer påstå att de med kyrkor i ryggen har rätt att bestämma vad som ska gälla för de som tillhör andra trossamfund eller inga trossamfund alls.
Säger biskoparna det dom säger? Och vad fick dem att göra det taktiska draget att inte invänta utredningen och vårdagjämningen?
Tillägg 17 mars Pressmeddelande från Svenska kyrkan
Andra bloggar om: marta axner, helle klein, ekho, anders wejryd, claes-bertil ytterberg, kyrkan, svenska kyrkan, vigselrätt, vigsel, gifta sig, religion, juridik, politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar