17 oktober 2007

Dumstrut på den som betalar fullt för sin morgontidning

Svensk dagspress av det slag som var en självklarhet under förra seklet befinner sig på ett sluttande plan. Den som betalar fullpris för sin prenumeration får gå med dumstruten på, när telefonförsäljarna prackar på folk gratisprenumerationer i flera veckor och till och med månader.

Källa: www.disruptive.nu

Tidningsläsandet går inte ned. Det finns till och med signaler om att de unga läsarna blir fler. Men man läser gratis.

Tidskriftsläsandet är det inget fel på och antalet titlar har aldrig varit fler. Jo, jag vet att långt ifrån alla är några lysande affärer. Men bland tidskrifteran finns det många som har ett ärende och drivs av ett engagemang. Hur många dagstidningar gör det?

Presstödet har förlorat det mesta av sitt syfte när två titlar på samma ort har samma ägare.

Senaste Orvesto-siffrorna har mycket att berätta. Vassa Eggen gör sin genomgång och ger sina kommentarer.

Det måste till nya affärsmodeller för betaltidningarna. De trogna prenumeranterna har rätt att förvänta sig ett ekonomiskt erkännande.

Om man i tidningshusens inre rum redan räknat ut prenumerationer som en viktig intäkt, då brådskar det att ta konsekvenserna gentemot de trogna läsande kunderna. Innan de förlorar förtroendet för "sin tidning" och väljer bli otrogna som sparar en slant för besväret att byta tidning då och då.

Om man i tidningshusens inre rum inte sagt till varandra: Hörni, det här håller inte längre. Då är det ännu mer brådskande. För då återstår en mental resa och en förflyttning som får gå snabbt som sjutton innan stora värden gått förlorade.

Jag skulle välkomna den tidning, det mediehus där journalisterna som grupp tar initiativet och ser till att företaget de jobbar för tar ut ny kurs. Jag är övertygad om att en sådan händelse skulle på stor uppmärksamhet, eftersom det vanliga är en journalistklubb som motsätter sig förändringar.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: