28 oktober 2007

Mindre krigisk marknadsföring är mer trovärdig

Många termer inom marknadsföring är onödigt krigiska. Det finns en risk att vanliga begrepp som strategi och taktik konserverar ett spel om makt. För den som vill verka som marknadspacifist gäller det att vara mer varsam med orden. Låt det handla mindre om att vinna genom storlek och styrka, och mer om att vara på rätt plats vid rätt tid. Positionering kallas det.

I aktuella numret av nya svenska tidskriften Brandmanager skriver chefredaktören Christian Bye om positionering med utgångspunkt i Jack Trouts teorier. Samme Trout intervjuar redaktören i samma nummer.

I en tid där många människor uppfattar som att de utsätts för överkommunikation är det en utmaning att använda marknadsföringens verktygslåda för att vara på plats i medvetandet hos dem man vill tala med om sitt erbjudande. Inte ens genom att vara extremt unik är det helt lätt att sticka ut i vimlet av alla andra avvikare.

All positionering blir därmed meningslöst om man inte förankrar sin idé lokalt först. Man måste med andra ord positionera sin vision och mission ordentligt på ehmmaplan innan man ger sig ut i stora världen.

Så skriver Bye i tidningens ledare. Och han har så rätt. Att förstå sina kunder är att tänka utifrån och in. Men att förstå sina medarbetare är att tänka inifrån och ut.

Allting går att sälja med mördande reklam, lyder ett gammalt ordspråk. Det kan nog vara sant, men det blir en blodig tillställning och metod som en sann marknadspacifist tar avstånd ifrån. Bli en vapenvägrare på marknaden. Avstå från att vinna de kortsiktiga slagen och förlora dig själv och din vision. En god ledare ägnar sina medarbetare uppmärksamhet och bygger tillsammans med dem vision (vart vi är på väg och vad vi vill uppnå) och mission (uppdraget). Regelstyrning och kontroll behövs inte om den interna marknadsföringen praktiseras.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: