23 oktober 2007

Jeanrond: Religion är ingen privatsak

Bloggaren Stillsam refererar Werner G Jeanrons artikel i gårdagens SvD. Verkar inte som att tidningen fått ut texten på webben än.

Stillsam skriver att "Utan att tveka säger han det många tänker: Den som vill begränsa religion till en privatsak vill i själva verket avskaffa religionen. Meningen bör läsas en gång till och präntas in: Den som vill begränsa religion till en privatsak vill i själva verket avskaffa religionen."

Jeanron deklarerar klart att all religion inte är bra, utan ett tvetydigt mänskligt fenomen. Det han vänder sig mot är slutsatsen att alla religion ska avskaffas. Han likställer det med att avskaffa människan därför att hon är kapabel till det onda. Jeanron hävdar att de som reducerar religionen till en privat sfär är medansvarig till de farliga religiösa mutationerna som för ondska med sig.

Samma vecka som kyrkomötet i Svenska Kyrkan samlas till årets andra arbetsvecka blir Stillsams kommentar till partipolitiseringen av ett trosamfund:

Jeanrond misstar sig enligt min mening på den politiska reträtten från religionspolitik. I Svenska kyrkans sammanhang har nämligen de politiska partierna lyckats äta kakan (skilja kyrka stat åt och själva uppträda som religiöst neutrala och obundna partier) och ha den kvar (man har organiserat kyrkan med stat och kommun som modell och man leder och företräder som partier en kristen kyrka).

Werner G Jeanron är professor i Lund. Igår och idag medverkar han tillsammans med bl.a. Svenska Kyrkans förre ärkebiskop K G Hammar. Jeanron tillträder vid årsskiftet en ny professur vid Glasgows universitet.

Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

Z sa...

Dagens föreläsning med Philip Geister var lysande, även Werner Jeanronds replik efteråt.

Det handlade om att kyrkorna måste närma sig teologin, och vice versa.
Samfunden måste bli bättre på att svara på människors frågor om existens/religion och Gud.

Z sa...

Eh, ta inte illa upp nu, Brygubben,

men jag har ibland undrat varför du aldrig besvarar eller kommenterar något av det jag skriver här på din blogg. Har du något emot just mig, eller?

Sorry, du kanske bara följer en policy, eller något som jag inte tänkt på,
men visst undrar man om man talar med en vägg ibland ;)
;)

Martin Garlöv sa...

Tack Z för att du följer bloggen och för att du då och då gör ett inlägg.

Nu senast rapporterade du från föreläsningarna i Lund som jag uppmärksammat. Det var bra.

Ditt inlägg riktade sig inte till mig eller innehöll någon kommentar eller invändning mot min bloggpost. Men du förväntade dig att jag skulle kommentera det. Det kunde jag inte läsa in.

Nu gör du ett inlägg med direkta frågor. Jag har inget emot dig. Och jag har inte gett mig någon begränsning för att göra inlägg på andras inlägg.

Som jag ser det är inte en blogg ett diskussionsforum. Men sådana deltar jag i också. T.ex. Shortcut och Facebook.

Bloggen ser jag som en publicistisk verksamhet. Som en tidning eller ett nyhetsbrev där jag har förmånen att få vara redaktör.

Kommentarfunktionen har jag påslagen för att var och en som läser också ska kunna yttra sig.

Jag har en mejladress martin.garlov@cumpan.se och min policy är att alltid och utan dröjsmål svara på mejl.

Z, hoppas att jag svarat på dina frågor så att du inte längre tror att du skulle vara särbehandlad eller se mig som en vägg.

Gör gärna fler inlägg och mejla mig gärna.

Z sa...

Tack! Förstår nu :)