26 oktober 2007

Röd hatt blir blå?

Den tidigare socialdemokratiske partiarbetaren, talskrivaden Greger Hatt lägger ut texten på SvD Brännpunkt idag. Han lyfter fram begreppet block-otrogen med sig själv som ett exempel.

Den illvilliga tolkningen är att hans nya konsultbyrå Samhällsnytta behöver tvätta bort den röda färgen för att kunderna på vänsterkanten inte räcker för att betala hyran och biffen. Och då är säkert tanken att kumpanen Peter Weiderud ska behålla sin kristerligt röda broderskapsprofil.

En mer intressant tolkning är att Hatt med sin erfarenhet från maktens korridoren är något viktigt på spåret: samhällsbyggande kommer inte vidare utan ett blocköverskridande.

Vad händer i socialdemokraterna? Kommer man att överge inställningen "vi gör allting rätt och de andra illasinnade och orättvisa?" Kommer den nya partiledningen att ända riva igenom en verklighetsanalys och ett systematiskt nytänkande?

Hatts argument för en politisk kvalitet skulle kunna brukas för att ge hyfs och fason till det offentliga samtalet. För hur besvärande vanligt är det att en grupp definierar sig själva som goda och meningsmotståndare som illasinade? Valet av sakfråga är fritt. Bläddra i dagens tidning och skänk en tanke till hur det skulle kunna vara annorlunda. Vilken sak är så god att alla medel och vilket missbruk av språket som helst är tillåtet?

Det är svårt att förbli partimedlem när man föredrar Anders Borg före Pär Nuder som finansminister, skriver Greger Hatt. Är han helt ute och cyklar eller kan han väcka till eftertanke också ett stycke utanför socialdemokratin? Finns det organiserade feminister, antiglobalister, abortmotståndare, sturemarkare, elallergiker, rasister, kärnkraftmotståndare, baptister, veganer som kan läsa Hatt till sista raden och tänka tanken: Det kanske ligger något i det han säger?

Vilken politisk kraft i Sverige kommer att ta männikors komplexitet och djup på fullt allvar? Att vi var och en har både styrkor och skörheter, ljus och mörker. Att vi vill ha individuell frihet, men också är beroende av sammanhang.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Eller så är det marknadsföring...