25 oktober 2007

Min domprost bloggar åt UNT

Svenska Kyrkans domprost i Uppsala stift är Tuulikki Koivunen Bylund. Den senaste veckan har hon bloggat på beställning av Upsala Nya Tidning.

Tuulikki är en finne som inte gillar finsk bastu. Det är sådan ärlighet jag uppskattar. På samma sätt som min norrländske vän Pälle som erkänner att mörker och kyla är skit.

Här är domprostens egen varudeklaration.

Ålder: 60 år
Gör: arbetar som domprost i Uppsala
Bor: i Domprostgården
Familj: Ida och Pål, två vuxna barn
Är: kvinna i sina bästa år, präst sedan 1971 och finne från födseln
Gillar: rent mjöl i påsen
Ogillar: falskhet, feghet, matlagning och finsk bastu
Försöker: hålla mig upprätt även när det blåser
Stolt över: mina medarbetare i domkyrkoförsamlingen och mina barn förstås
Lyssnar på: mitt samvete
Gör om tio år: nyss avslutat mina memoarer och virkar mössor åt mina barnbarn

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: