01 oktober 2007

Stiftsledningen rekommenderar: sju präster passar som biskop i Västerås stift

Svenska Kyrkan i Västerås stift ska välja biskop Claes-Bertil Ytterbergs efterträdare. En beredskapsgrupp tillsatt av stiftsledningen har plockat fram sju kandidater.

Margarete Isberg,domprost i Västerås stift

Thomas Söderberg, kyrkoherde i Enviken och direktor i S:t Lukas, som arbetar med samtalsterapi

Marika Markovits, direktor på Stockholms stadsmission, en del av Svenska Kyrkans sociala och diakonala arbete

Eva Brunne, stiftsprost i Stockholms stift

Johan Dalman, enhetschef för ekumenik på kyrkokansliet i Uppsala

Håkan Wilhelmsson, domprost i Lund stift

Ingegärd Sjölin, rektor vid Pastoralinstitutet i Lund (Svenska kyrkans prästutbildning)


Beredskapsgruppens sökprofil har varit den här:

Folkkyrklig och visionär med långsiktigt strategiskt tänkande. Tydlig i sin kommunikation inom kyrka och samhälle. Prestigelös ledare som får andra att växa. Förtrogen med församlingsliv och internationellt arbete.


Det är sannolikt att den som får flest röster i det kommande valet är en av de sju. Men i provvalet kommer säkert fler namn upp.


Källor: Sveriges Radio Dalarna

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Pressmeddelande från Västerås stift

6 kommentarer:

Pastor Astor sa...

Jag fattar inte varför Carl Erik Sahlberg inte har fått en biskopsstol ännu. Vore det jag som valde, skulle han inte ha mycket till konkurrens! Jo, kanske Anders Sjöberg, förstås.

Karin sa...

Sahlberg och Sjögren är inte ens mainstream i dagens kyrka.

Martin Garlöv sa...

Karin, vem är från din position mainstream av de sju som anses passa in i Västerås stifts sökprofil?

Vilka skulle kunna vara exempel på ytterlighet i andra änden av skalan om nu Sahlberg och Sjöberg är extrema?

Jämtlandstösen sa...

Marika Markovitz verkar vara en intressant kandidat, tycker jag.

Pastor Astor sa...

Jag tror det beror på vad man definierar som kyrka, Karin. Är det politikerna och makthavarna som är kyrkan, då har du säkert rätt. Är det däremot kyrkfolket, som är kyrkan, då är nog Sahlberg och Sjögren rätt "mainstream".
MÅSTE förresten en biskop vara mainstream? Vore det inte bättre att välja en ledare som kan föra kyrkan någonstans (oavsett var man nu tycker att kyrkan skall)? Mainstream låter i mina öron som status quo. Har kyrkan råd med det?

Unknown sa...

Jag hade Marika Markovitz som präst som konfirmand och även som handledare under en praktikperiod. Hennes ledarskap fångar in människor på ett öppet samskapande sätt som jag uppskattade otroligt mycket. Jag kände mig delaktig i en framåtskridande, fördjupande process i kontakten med henne.

Jag vet att hon skapar mycket gott var hon än befinner sig.

Mvh Moa